Uppskjutna partier lottas normalt som vinst för båda spelarna. Om den ene spelaren har mer än 200 ratingpoäng mer än motståndaren tillämpas dock en specialregel där den högre rankade spelaren lottas som om han/hon vunnit, och den lägre som om han/hon spelat remi.
1. Inlottning De anmälda spelarna ordnas efter ratingtal (eller "känd eller förmodad spelstyrka" om ratingtal saknas) på så sätt att den spelare som har högst rating får startnummer 1, näst högsta raingtalet får nr 2, etc 2. Lottningsförfarande Lottningen inför varje rond utförs i enlighet med nedanstående regler: 2.1 Spelarna indelas i grupper, så att alla spelare med samma poäng placeras i samma grupp. (Ospelat parti, dvs avbrutet eller uppskjutet räknas härvid som vinst för båda spelarna.) 2.2 Varje grupp lottas som en enhet. Lottningen sker uppifrån, dvs gruppen med högst poäng lottas först. 2.3 Ingen spelare får möta samma motståndare 2 ggr. 2.4 Varje grupp lottas enligt § 2.5, § 2.6 eller § 2.7, beroende på antalet spelare i gruppen. 2.5 Består gruppen av en spelare: Han möter den starkaste spelaren ur närmast lägre grupp som han inte mött tidigare. 2.6 Består gruppen av ett jämnt antal spelare: a. Spelarna delas i 2 lika stora grupper, så att de starkaste spelarna placeras i en grupp (den "övre halvan") och de svagaste i en (den "undre halvan") b. Dessa grupper sorteras efter inlottningsnr. c. Den starkaste spelaren på den övre halvan lottas mot den starkaste på den undre halvan; därefter lottas de näst starkaste ihop osv. d. Skulle denna tillordning strida mot § 2.3 eller § 2.6.e, ändras ordningen på den undre halvan så att spelaren på den övre halvan i stället möter den spelare på den undre halvan med närmast högre inlottningsnummer som han inte mött tidigare. Detta upprepas tills gruppen är lottad. e. Skulle lottningen inte gå jämnt ut efter föregående paragraf, bryts det sista par som kunnat lottats upp, och proceduren i § 2.6.d upprepas. f. Visar det sig att den övre halvan inte kan möta den undre, byts den svagaste spelaren på den övre halvan mot den starkaste spelaren på den undre halvan som gör att en lottning enligt § 2.6.d-e är genomförbar. g. Skulle inte heller detta hjälpa byts på samma sätt som i § 2.6.f två spelare ut; går inte heller detta tre spelare, osv. h. Om lottning inte kunnat genomföras genom att tillämpa § 2.6.d - § 2.6.g, tillämpas § 2.8. 2.7 Består gruppen av ett udda antal spelare större än 1: Den starkaste spelaren i närmast lägre grupp, som gör att lottning enligt § 2.6.a-h kan företas, flyttas upp, varefter lottningsförfarandet i § 2.6 används. (Den uppflyttade spelaren placeras sist på den undre halvan; han berörs alltså inte av § 2.6.a-b.) Kan inte lottning utföras, flyttas den starkaste spelaren i närmast lägre grupp upp, och § 2.8 tillämpas. 2.8 Kan lottning enligt § 2.6 eller § 2.7 inte genomföras, flyttas de två (*) starkaste spelarna ur närmast lägre grupp som möjliggör en lottning enligt § 2.6 upp. (Gäller problemen gruppen med det lägsta poängtalet, slås den samman med närmast högre grupp) (*) Kommentar: Det verkliga antalet spelare som behandlas som uppflyttade kan vara 1-3, beroende på gruppernas storlek och § 2.7. Endast de(n) spelare som har lägst poängantal betraktas som uppflyttade. 3. Färger Den spelare, som haft vit minst antal gånger, ska ha vit. Har båda spelarna haft vit lika många gånger, skall spelaren på den övre halvan ha vit i ronder med jämnt nummer och svart i ronder med udda nummer. 4. Udda spelarantal Har ett udda antal spelare anmält sig, tillfogar man en spelare X, för vilken gäller: a. X placeras sist i ordningsföljden b. Vid lottningen behandlas X på samma sätt som de riktiga spelarna. c. Den spelare som möter X får 1 poäng i denna rond, och anses ha haft vit. d. Ingen spelare får möta X två gånger. e. Utgår en spelare, medräknas han inte längre i lottningen, och X tas bort. På så sätt deltar X i ronder med ett udda antal spelare och tas bort de ronder då antalet är jämnt.